Nasze miasta się zmieniają. Stają się inteligentniejsze, ludzie przemieszczają się w inny sposób i zastanawiają się nad wpływem swojego życia na środowisko. Oznacza to, że miasto ewoluuje, a przyjazna dla klimatu mobilność już teraz odgrywa ogromną rolę w tej transformacji. Niezależnie od tego, czy mieszkańcy korzystają z rozwiązań mikromobilności, takich jak skutery i rowery elektryczne, czy też wybierają autobus elektryczny, aby dojechać do pracy, w miastach na całym świecie zachodzi wyraźna zmiana.

Elektryfikacja autobusów to trend, który został zauważony przez wiele miast i producentów OEM, a dodatkowo jest napędzany przez przepisy VECTO dotyczące emisji spalin. Jest to z zadowoleniem przyjmowane przez mieszkańców po tym, jak pandemia rzuciła światło na lokalne zanieczyszczenia w miastach. Analiza 49 brytyjskich miast w 2020 roku wykazała, że chociaż wiosenna blokada obniżyła poziom NO2 średnio o 38%, 80% z tych miast powróciło do poziomu zanieczyszczenia sprzed pandemii.

Połączony i elektryczny transport publiczny odgrywa dużą rolę w ewolucji miast w całej Europie. Wiele miast już eksploatuje autobusy z napędem elektrycznym na baterie i ogniwa paliwowe, ale co dalej z ekologiczną mobilnością?

Przyszłość jest autonomiczna

Trwają testy autonomicznych i półautonomicznych autobusów, aby przenieść e-mobilność na wyższy poziom. Na całym świecie Goodyear jest zaangażowany w szereg różnych projektów badawczych z udziałem tych pojazdów. Ważne jest, aby przestudiować obszary eksploatacji i konserwacji, którymi należy się zająć w przypadku tych pojazdów elektrycznych – w tym także możliwe opcje rozwoju technologii oponiarskich.

W centrum Luksemburga firma wyposażyła trzy w pełni elektryczne, samojezdne autobusy wahadłowe w inteligentne opony, aby lepiej połączyć obszary handlowe wokół miasta. Opony w każdym autobusie są wyposażone w czujniki zbierające dane operacyjne, które są następnie wykorzystywane przez inżynierów i naukowców Goodyear do tworzenia map konserwacji predykcyjnej i innych korzyści.

Nawet teraz technologia ta jest wdrażana w celu wsparcia przejścia do zaawansowanego transportu elektrycznego. W związku z tym istnieją dwie podstawowe kwestie dotyczące autobusów elektrycznych. Pierwszą z nich jest zasięg.

Minimalizacja przerw na ładowanie

Aby system transportu miejskiego działał wydajnie, zasięg autobusu elektrycznego musi być przewidywalny, a im więcej kilometrów może przejechać jeden autobus, tym więcej osób może obsłużyć bez opóźnień. Opony odgrywają tu dużą rolę, ponieważ nawet niewielki spadek ciśnienia w oponach może zmniejszyć zasięg ciężkiego pojazdu, takiego jak autobus. Opory toczenia opon również mogą mieć wpływ na całkowity zasięg pojazdu. Aby zmaksymalizować zasięg, Goodyar przeprowadził testy z użyciem opon o niskich oporach toczenia w różnych autobusach. Tego rodzaju opony są korzystne nie tylko dla pojazdów elektrycznych, ale także dla tych napędzanych silnikiem spalinowym, ponieważ pomagają osiągnąć cele VECTO.

Im więcej energii musi zużyć pojazd elektryczny, aby obrócić koła, tym więcej energii zużyje jego akumulator. Zarówno opona, jak i nawierzchnia drogi mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na opory toczenia. Może to wydawać się nieistotne w przypadku pojedynczej podróży autobusem, ale zmniejszając opory toczenia w całej flocie autobusów poruszających się po mieście, zaoszczędzone kilometry szybko się sumują.

Powrót autobusu do zajezdni na doładowanie to idealny moment, aby sprawdzić ciśnienie w oponach. To zadanie jest proste dzięki wielokrotnie nagradzanej technologii, czytnikowi najazdowemu Goodyear Drive-Over-Reader, który automatycznie sprawdza ciśnienie i stan opon, a następnie przekazuje informacje do menedżera floty. Dzięki temu żaden autobus nie opuści zajezdni z niedopompowanymi oponami, co może mieć wpływ na zasięg lub, co gorsza, powodować opóźnienia dla pasażerów.

Odpowiednie ciśnienie i niskie opory toczenia mogą również poprawić inną kwestię związaną z transportem elektrycznym: hałas.

Zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem

Bez hałasu pochodzącego z silnika spalinowego, jedynym hałasem wytwarzanym przez autobus elektryczny jest ten powstający z wyniku jego kontaktu z drogą. Opony o niższych oporach toczenia będą generować mniejszy hałas niż standardowe opony autobusowe. Jest to korzystne nie tylko dla pasażerów, ale także dla pieszych i mieszkańców miasta.

Technologia oponiarska również szybko się rozwija. Patrząc na sposób działania tradycyjnych opon – dźwięk rozchodzi się w pustej przestrzeni wypełnionej powietrzem – konstrukcje bez powietrza, takie jak Goodyear DURAWEB, mogą również pozytywnie wpływać na środowisko miejskie. Nie tylko zmniejszają one hałas na drodze – oponie nie wymagającej powietrza nie zagrażają przebicia. Poprawia to dyspozycyjność flot.

Autobusy elektryczne są istotną częścią tej ewolucji, a prognozy  firmy Interact Analysis wskazują, że około 40% nowych autobusów miejskich w Europie w 2025 roku będzie zasilanych bateriami elektrycznymi. Możemy oczekiwać, że w nadchodzących latach nasze miasta staną się bardziej ekologiczne, czyste i inteligentne.

Skomentuj